Honda BF 225 hk
Med utombordsmotorn BF 225 släpper Honda fram ett verkligt kraftpaket, med en väl beprövad V6-teknik, 24 ventiler, VTEC och elektronisk bränsleinsprutning. Faktum är att de har den största slagvolymen av alla fyrtaktsutombordare. Upplev en helt ny känsla när du är ute på sjön!
Behöver du hjälp?
Ring eller skicka ett e-postmeddelande till någon av oss så hjälper vi dig.
Kontakta ossVarje motor är full av kraft och BF 225 är utrustad med Hondas VTEC-system, alltså samma system för ventilstyrning, som Honda använder i sina vinnande tävlingsbilar i Formel 1. Konstruktionen ger mjuk gång vid alla varvtal, tvåstegsinsug griper in vid höga varvtal och ger maximal styrka och vridmoment.
Utombordaren BF225 förbrukar upp till 50% mindre bränsle än konventionella tvåtaktsmotorer tack vare Hondas, programmerade elektroniska bränsleinsprutningssytem, som optimerar förhållandet mellan bränsle och luft.
Prestanda hos de nya V6-motorerna i utombordsmotorna BF 225 har förbättrats ytterligare, framför allt topphastigheterna, genom ett växelhus med helt ny profil som konstruerats särskilt för att minska motståndet under vattenytan. Det nya växelhuset i kombination med Hondas unika PGM-FI™-teknik (1) och exklusiva BLAST™-teknik (2) ger en motor som är kraftfull i hela varvtalsregistret. Därmed förbättras startprestanda och prestanda under snabba accelerationer från låga och mellanhöga hastigheter.
Ett nytt hydrodynamiskt växelhus med finslipad utformning förbättrar den totala prestandan. En ny antikavitationsplatta minskar mängden vattenstänk ytterligare under körning. Vattenintagets nya utformning förbättrar vattenintaget och motorkylningen.
Honda är pionjär inom den moderna tekniken för fyrtakts utombordsmotorer och har nu även försett den nya serien V6-utombordsmotorer med företagets patenterade styrsystem för låg bränsleförbrukning.
Genom att utöka det bränslesnåla förbränningsintervallet bidrar ECOmo (3) till de nya motorernas låga bränsleförbrukning. Bränsleförbrukningen regleras noggrant av en O2-sensor i avgasröret. Denna mycket avancerade teknik ger nya BF225 en förstklassig (4) bränsleekonomi vid marschfart (5).
Eftersom avancerad elektronisk displayutrustning blir allt vanligare i alla typer av båtar har Honda strävat efter att utombordsmotorerna även fortsättningsvis ska uppfylla kundernas behov. Nya BF225 följer kraven i den internationella standarden NMEA 2000 (6) och är därmed kompatibla med ett brett utbud av elektronisk utrustning för marin användning. Denna internationellt erkända standard har utvecklats av NMEA och samlar kommunikationsprotokoll för marin elektronisk utrustning. Ny O2-sensorspecifikation garanterar noggrannare kontroll över bränsleförbrukningen. Användningen av gummikransar kring avgasportarna minskar risken för att vatten tränger in till O2-sensorn.
Ordförklaringar
(1) PGM-FI™: Flerports programmerad elektronisk bränsleinsprutning.
(2) BLAST™: Ett exklusivt styrsystem som justerar tidpunkten för tändningen avsevärt och optimerar luft/bränsle-blandningen för maximalt vridmoment vid acceleration.
(3) ECOmo: Funktion som förbättrar bränsleförbrukningen signifikant under marchfart utan att kompromissa med prestandan.
(4) Hondas egna tester och beräkningar.
(5) 3000 rpm till 4500 rpm
(6) National Marine Electronic Association